Valborgsfirande

Eftersom Uppsala har fått för sig att Valborg är en högtid som är att betrakta som röd dag är jag ledig från praktik idag (universitetet mailade min vårdcentral där jag är den här veckan och nästa och sa att jag inte fick vara där idag) tog jag sovmorgon och gick på foamroll and triggerpoint på gymmet. Planen var att jogga lite lugnt dit och sen springa en långrunda hem men jag var lite för långsam iväg hemifrån så jag fick springa på lite snabbt och hann fram till gymmet 2 minuter innan passet började.

Fokus på foamroll and triggerpoint var mer eller mindre hela kroppen och den värsta övningen idag var nog när vi rullade muskelfästet för hamstrings, alltså precis nedanför sittknölen, med innebandybollar. Hela vägen ner till vaden strålade det då så lite stel och spänd var jag nog i baksida lår. Inte alls förvånande egentligen eftersom mina baksidor har varit stela så gott som alltid men har aldrig kommit åt dem så ordentligt som idag.

Perfekt fokus ändå…

På vägen hem sen hade jag ingen plan mer än att jag ville springa i behagligt tempo och att jag ville springa lite längre än mina vanliga tempo-/intervallpass. Exakt var jag sprang hittade jag på lite allteftersom. Det blev lite drygt 13 km hem från gymmet och det var ganska skönt hela vägen. Härligt med solsken som värmde, även om luften och vinden inte var särskilt varm. Ett tag var jag lite trött i hålfoten på ena foten men det gick över så jag vet inte om det var lite ovana att springa på asfalt eller om vägen lutade åt sidan ett tag eller så.

Lämna en kommentar