Löparhöft

Så kom överansträngningen och med det påtvingad vila. Jag har kunnat träna på bra länge nu utan skador eller känningar men för kanske snart en månad sen började piriformis, en av höftmusklerna som går på tvären från svanskotan ut till lårbenet, krångla. Det smartaste hade varit att direkt ta uppehåll från löpning, stretcha ordentligt och ta hand om musklerna en vecka men så klok orkade jag inte vara utan fortsatte envist springa ändå. Tids nog fick jag ju skärpa till mig och sluta springa oavsett, men nu är muskeln bättre igen. Så länge jag springer lite försiktigt och är noga med stretch efter löpning och benpass.

Den här veckan är första veckan jag försöker springa mina tre pass som tidigare, ett distans, ett tempo och ett intervall, så det visar sig hur kroppen känns efter dagens tempopass. Jag känner av att jag haft två veckor nästan helt utan löpning och det känns tyngre att springa än det gjort på länge men jag har inte ont medan jag springer iallafall.

Lämna en kommentar