Upp och ner, ner och upp

När jag jobbade som PT körde jag ibland pyramidintervaller med mina kunder. Jag har kört samma intervaller en del på egen hand, men alltid bara på roddmaskin. Den variant jag oftast kört börjar på 1 minut, går upp till 5 minuter som längst och sen ner igen. Den elakare varianten är tvärtom, börja på 5 minuter, jobba sig ner till 1 minut och sen upp igen.

I vintras fick jag för mig att testa springa en variant av passet på löpband och fick avbryta någonstans i mitten för att jag bara inte orkade längre. Springa på löpband, framförallt den variant en driver själv, är inte det roligaste jag vet och det är av någon anledning brutalt mycket jobbigare än ute. Idag sprang jag mina pyramidintervaller ute och det var faktiskt riktigt kul. Jobbigt, ja, men långt ifrån lika jobbigt som på löpbandet på gymmet.

Dagens pass
Uppvärmning 2 km jogg
1-2-3-4-5-4-3-2-1 mim löpning, 1 min vila mellan
2 varv av 45-30-15 sekunder löpning, 30 sekunder vila mellan
Nedvarvning 1,5 km jogg

Lämna en kommentar